Det er blevet uhyrligt populært, at skrive og udgive bøger. Der produceres bøger som aldrig før. Desværre følger danskernes læselyst ikke helt så godt med, og det er et faktum, at der udgives langt flere bøger til markedet end, markedet umiddelbart kan optage. Derfor forsvinder mange nyudgivelser bare i mængden, og særligt for debutanter og selvudgivere kan det være svært, at få solgt bøger nok, til at det overhovedet kan dække trykomkostningerne.
Mange forfattere ved ikke, at den største udfordring i forbindelse med projekt ‘skriv og udgiv bog’ ikke slutter, når bogen er kommet til salg hos Saxo og andre online bogportaler. Det største arbejde omhandler hverken research eller selve skriveprocessen, men at få markedsført bogen i den jungle af litteratur, der eksisterer i dag.
Tænk alternativt for, at nå dit publikum
Forfatter og bogrådgiver Charlotte T. Frobenius, der er selvstændig i sin egen virksomhed, FrobbieStories, hjælper særligt selvudgivere og debutanter med, at markedsføre deres bøger. Hun tænker i den grad alternativt, for at udskille sig fra mængden af forfattere – og det gør hun både i forhold til sine egne bøger og de forfattere, som hun hjælper.
Hun tilbyder flere ydelser til forfattere og forfatterspirer, herunder både korrekturlæsning, redigering, bogrådgivning og endda ghostwriting. Men hun tilbyder også at hjælpe nyudgivere med at markedsføre deres bøger i form af blandt andet en boganmeldelse.
“… At anmelde bøger er som sådan ikke noget nyt. Der findes et hav af bogblokkere, men for det fleste af disses vedkommende, læser de bogen og skriver en anmeldelse, og så stopper det der. Jeg mener, at en anmeldelse kan bruges aktivt til, at hjælpe en læser med, at forstå hvad den pågældende bog kan og ikke kan, og derfor kan den bruges som et aktivt redskab til, at fange nye potentielle læsere. Derfor indgår ‘hjælp til omtale’ som en del af den service, jeg giver i forbindelse med boganmeldelser. Jeg deler anmeldelsen på min egen blog, på alle sociale medier, på Saxo, Goodreads og andre relevante sites…”
Som noget helt unikt tilbyder Charlotte T. Frobenius også at lave en bogtrailer i tillæg til boganmeldelsen.
“…En boganmeldelse henvender sig måske først og fremmest til ens eksisterende følgere og fanskare, men en bogtrailer kan være et virkeligt effektivt værktøj til, at fange nye potentielle læsere. Jeg laver bogtrailers primært til Facebook og andre sociale medier, hvor de netop fanger nye potentielle læseres øjne. Dermed kan man dels opbygge en større følgerskare, hvis man linker til sin side, men også direkte øge sit bogsalg…”
Charlotte T. Frobenius opfordrer også forfattere til, selv at tænke kreativt i forhold til deres egen markedsføring. Det handler om, at udskille sig fra mængden, så netop din bog fremgår unik og den investering værd, det er for en læser.
“… Det er virkelig et benarbejde, at markedsføre en bog. Som et godt eksempel kan jeg nævne forfatter, Dennis Ramsøe, der har cyklet Danmark rundt med sin bog på en ladcykel, for at promovere den til hele landets boghandlere. Han har i den grad adskilt sig fra flokken, og det er også lykkedes ham, at få sin bog ud på boghandlernes hylder – og dertil en pæn portion medieomtale, hvilket jo også fremmer bogsalget…”
Charlotte T. Frobenius påpeger dog, at hun ikke mener, at alle bør cykle Danmark rundt med deres bøger, men det er et glimrende eksempel på, at alternativ tænkning er vejen frem i forhold til at markedsføre sine bøger.
Find mere information hosFrobbieStories
Charlotte T. Frobenius tager ikke penge for en boganmeldelse, men hun sætter stor pris på et anmeldereksemplar af bogen. En bogtrailer tager hun et mindre beløb for, der kun dækker arbejdstid -og omkostninger. Få mere information omkring Charlottes ydelser og priser på www.frobbiestories.com.